به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان، پنجمین وبینار بینالمللی روابط فرهنگی ایران و ارمنستان» برگزار و روند حضور و فعالیت ن در مجلس و حقوق ن و مردان در کتب تاریخی ارمنی بررسی شد.
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، پنجمین وبینار بینالمللی روابط فرهنگی ایران و ارمنستان» با سخنرانی الهام ملکزاده، عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ فرهنگی پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با موضوع روند حضور و فعالیت ن در مجلس طی سالهای 1342 تا 1346» و گغتسیک گریگوریان، دکترای حقوق، دانشیار کرسی علوم ی و حقوق دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان، وکیل انجمن ن با تحصیلات دانشگاهی با موضوع نگاهی بر حقوق ن و مردان در کتب تاریخی ارمنی» از سوی رایزنی فرهنگی ایران در ایروان با همکاری بنیاد فرهنگی ایرانیان ارمنستان، برگزار شد.
خانم گغتسیک گریگوریان در سخنانی، با نگاهی به مسئله حقوق ن و مردان در کتابهای تاریخ حقوق ارمنی گفت: تا قرن دوازدهم میلادی، ارمنیان کتاب قانون ملی نداشتند اما از قدیمیترین منابع قانون و حقوق ارمنی، یعنی آییننامههای اخلاقی و مجموعههای مقررات و قوانین کلیساها (قانون کلیسایی) بهره مند بودند. شکلگیری قوانین حقوقی ارمنی با ورود مسیحیت در ارمنستان ارتباطی مستقیم دارد و عهد قدیم و جدید کتاب مقدس، منابع اصلی مجموعههای مقررات و قوانین کلیساها (قانون کلیسایی) محسوب میشوند. در قرن چهارم میلادی، در ارمنستان تصمیمات حقوقی بر اساس قانون کلیسایی اجرا میشد. در ابتدا این تصمیمات در قالب پند و اندرز و نصایح و راهنماییها ارائه میشدند اما بعدها ارزش رفتار قانونی اجباری به خود گرفتند.
وی ادامه داد: از آنجا که ارمنیان در تاریخ خود، تلخی این تجربه را چشیده بودند که ملتی بدون دولت باشند و کلیسا تنها موسسهای بود که وظیفه متحدسازی ملت و تنظیم زندگی معنوی، مذهبی و دنیایی تمام جامعه ارمنی را همزمان برعهده داشت، پیروی از قانون کلیسا در جامعه ارمنی علت، مفهوم و تفسیر خاصی یافت و کلیسای ارمنی برای اداره زندگی ملت ارمنی به سازمانی تبدیل شد که اجرای قوانین، مقررات و وظایف قضایی نیز بر عهده آن بود.
دانشیار کرسی علوم ی و حقوق دانشگاه دولتی اقتصاد ارمنستان اظهار کرد: مسئله مساوات حقوق ن و مردان امری غریب و تحمیل شده به جامعة ارمنی نیست بلکه از دیرباز بخش جدایی ناپذیر فرهنگ ملی ارمنی بوده و در منابع حقوقی ارمنی بازتاب یافته است و از دیرباز و در ادوار مختلف تاریخی، بر مبنای روشنفکری، اامات آموزش و پرورش ن و گسترش آزادیهای آنان مطرح بوده است.
ملکزاده به روند حضور و فعالیت ن نماینده در مجلس شورای ملی در سالهای 1342 تا 1346 پرداخت و گفت: برای اولین بار در نتیجه انتخابات مجلس بیست و یکم، ن حق رأی یافتند و به عنوان نماینده وارد مجلس شدند. از آن پس علاوه بر حضور بالفعل ن در عرصههای ی، به بار نشستن اقدامات ن طی سالهای گذشته رخ نمود که اینک به طور مستقیم بر اقشار مختلف جامعه اثر نهاده بود.
عضو هیأت علمی و مدیر گروه تاریخ فرهنگی پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تأکید کرد: به ترتیبی که در آستانه انتخابات مجلس بیست و دوم رأی دهندگان در واقع به موفقیت یا عدم موفقیت ن نماینده در دوره قبل رای میدادند. ضمن این که تنها نی توانستند از سد انتخابات عبور کنند که از اعضای حزب ایران نوین بودند. در مقایسه با ن نماینده دوره بیست و یکم، یک نفر اضافه شد که وظیفه شان نمایندگی مطالبات و خواستههای ن آحاد جامعه بود. مهم ترین عملکردی که از ن نماینده این دوره بروز نمود و در مجموعه مصوبات مجلس در تاریخ تیر 1347 به تصویب مجلس شورای ملی رسید قانون خدمات اجتماعی بود که نقش مؤثر ن نماینده در آن محسوس و غیر قابل انکار است.
گفتنی است؛ محمدمسعود صادقی، سرپرست رایزنی فرهنگی کشورمان در ایروان مدیریت این وبینار بینالمللی را بر عهده داشت.
منبع: تقریب
اختصاص مالیات شرکت مس سونگون برای احداث و تکمیل اتوبان «تبریز ـ ارمنستان»
ن ,فرهنگی ,ارمنی ,حقوق ,مجلس ,علوم ,ن و ,ن نماینده ,و حقوق ,فرهنگی ایران ,و مردان ,روابط فرهنگی ایران ,حقوق دانشگاه دولتی ,دانشگاه دولتی اقتصاد ,قوانین کلیساها قانون
درباره این سایت